روزي 10 دقيقه براي دندان‌هايتان


 

نويسنده:دكتر محمدرضا خامي، متخصص سلامت دهان و دندانپزشكي اجتماعي




 
بعضي آقايان به بهانه مشغله كاري و گرفتاري‌هاي شغلي، به بحث بهداشت و سلامت دهان و دندان خود توجه كافي نمي‌كنند. با توجه به جايگاه يك مرد به عنوان پدر و سرپرست خانواده به نظر مي‌رسد اين مساله تاثيري بيش از به خطر انداختن سلامت خود فرد داشته باشد. در اين خصوص ذكر نكات ذیل ضروري است:
رفتارهاي بهداشتي براي اين كه تداوم و پايداري داشته باشد، بايد در ذهن و عمل افراد نهادينه شود. لازمه اين امر اين است كه فرد از سنين كودكي با اين رفتارها آشنا شود و به اصطلاح آن را ملكه ذهن خويش گرداند. اولين الگوي هر كودك، پدر ومادر وي هستند. كودكان رفتارهاي ما را با دقت زير ذره‌بين قرار مي‌دهند و تقليد مي‌كنند. همه پدران و مادران اگر فكر كنند، مي‌توانند لحظاتي را به ياد بياورند كه از دقت نظر كودكان‌شان در تقليد رفتارهاي خود شگفت‌زده شده‌اند. به خاطر داشته باشيم كودك ما زماني رفتارهاي بهداشت دهان، مثلا مسواك زدن را به عنوان يك ارزش و يك هنجار مثبت خواهد شناخت كه ببيند پدر و مادر وي هر روز و هرشب زماني را به اين كار اختصاص مي‌دهند. پس به خاطر كودكان‌مان هم كه شده بهتر است بهداشت دهان خود را رعايت كنيم.
كُل كاري كه براي پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان بايد انجام دهيم، دو بار در روز مسواك زدن با استفاده از خميردندان حاوي فلورايد، محدود كردن مصرف مواد قندي پوسيدگي‌زا در وعده‌هاي غذايي اصلي و سالي يك بار مراجعه به دندانپزشك براي معاينه و استفاده صحيح از نخ دندان (با آموزش كافي) است. به نظر نمي‌رسد كه اين كارها روزانه بيش از 10 دقيقه زمان ما را بگيرد و تاثيري بر فعاليت‌هاي روزانه يا شغلي ما داشته باشد. ضمن اينكه بايد توجه كنيم در صورت پيشگيري نكردن، در ساده‌ترين حالت براي ترميم يك دندان پوسيده بايد حداقل يك ساعت و نيم زمان بگذاريم و هزينه زيادي هم صرف كنيم. مسلما در اين صورت فعاليت‌هاي شغلي ما بيشتر تحت تاثير قرار مي‌گيرد.
طبيعتا پدري كه از سلامت جسمي‌ و روحي برخوردار باشد، توان برقراري ارتباط موثرتري را با فرزندان‌اش دارد كه اين امر در رشد رواني كودك، تربيت صحيح وي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در آينده بسيار موثر است. هنگامي ‌كه مثلا از درد دندان رنج مي‌بريم احتمال بداخلاقي با فرزندان‌مان كه به گسست اعتماد بين كودك و والدين منجر مي‌شود بالا مي‌رود.
سلامت دهان و دندان با توجه به تاثيري كه بر تكلم و ظاهر افراد دارد مي‌تواند در ايجاد و كسب موقعيت‌هاي بهتر شغلي براي ما موثر باشد. اين امر به نوبه خود باعث درآمد بهتر و تامين مناسب‌تر آتيه فرزندان‌مان خواهد شد.
در پايان بد نيست به سيگار هم اشاره كنم. سيگار در كنار تاثيرات مخرب بر بسياري از ارگان‌ها و دستگاه‌هاي بدن، در كوتاه‌مدت موجب رنگ گرفتن دندان‌ها و بوي بد دهان و در بلندمدت باعث بيماري‌هاي لثه و سرطان دهان مي‌شود. بنابراين امروزه ترك سيگار را هم به نوعي جزو رفتارهاي بهداشت دهان به حساب مي‌آورند. با توجه به آنچه در خصوص تاثيرپذيري كودكان از والدين در بالا گفته شد به نظر مي‌رسد اگر كودكان‌مان را دوست داريم بهتر است سيگار را ترك كنيم. همچنين اگر پدري به دليل سرطان ناشي از مصرف سيگار دچار مرگ زودرس شود مسلم است كه خانواده وي دچار آسيب‌هاي جدي خواهد شد.
منبع: www.salamat.com